Logo Universiteit Utrecht

CarrièreNacht Geesteswetenschappen

Workshops & Recruiters

Workshop: Twitter-data-analyse

Van een “Twitter-president” in de vorm van Trump, live-tweetende Kamerleden tot de snelle verspreiding van complottheorieën: in de afgelopen jaren is Twitter uitgegroeid tot hét politieke platform bij uitstek. Maar welke invloed heeft het platform op onze manier van communiceren? Welke data gaan er allemaal schuil achter een simpele tweet? Tijdens deze workshop bieden Lisa de Graaf en Jeroen Bakker van Utrecht Data School (UDS) je een kijkje achter de schermen van Twitter. Aan de hand van een dataset over het debat rondom 5G ontdek je zelf hoe data de verspreiding van politieke boodschappen kunnen beïnvloeden.

Over Utrecht Data School

Utrecht Data School (UDS) houdt zich sinds de oprichting in 2013 bezig met tal van projecten, zoals: onderwijs, (extern) data-onderzoek, ethiek workshops en presenteert en publiceert voor het grotere publiek. Binnen UDS speelt er één hoofdvraag, namelijk “Welke impact heeft data op de (publieke waarden van de) maatschappij?”. Deze vraag proberen wij bij UDS op allerlei manieren te beantwoorden. Denk hierbij aan onderzoek naar sociale media, onderzoeken uitvoeren voor externe partijen en samenwerkingen met lokale en regionale overheden. UDS is bedoeld om een brug te slaan tussen onderwijs, wetenschap en praktijk.


Lisa de Graaf studeerde Liberal Arts and Sciences (LAS) met de hoofdrichting Nieuwe Media en Digitale Cultuur en New Media and Digital Culture (NMDC) in de richting Media, Data and Society aan de UU. Als student LAS deed ze mee aan het Practicum UDS waar zij bekend raakte met de impact van data en data-analyse. Vervolgens ging zij tijdens haar master aan de slag als student-assistent en als stagiair bij UDS. Momenteel werkt zij hier nog steeds als projectmanager van de Datawerkplaats en geeft zij ook workshops met de tool De Ethische Data Assistent (DEDA). Daarnaast is zij ook werkzaam als docent bij het departement Media- en Cultuurwetenschappen.


Jeroen Bakker is onderzoeker bij Utrecht Data School. Na zijn bachelor Algemene Cultuurwetenschappen (Radboud Universiteit) studeerde hij af aan de master New Media and Digital Culture aan de UU. Bij UDS doet hij onder meer onderzoek naar online protestculturen, complotdenken en radicalisering.